Na podstawie art.15 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:

  • opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11 ust. 1;
  • opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
  • udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych; 
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych; 
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi; 
  • wspieranie aktywności społecznej rodzin; 
  • motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych; 
  • udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej; 
  • motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych; 
  • udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych; 
  • podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin; 
  • prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci; 
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną; 
  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 ust. 1; 
  • monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną; 
  • sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach; 
  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny; 
  • współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art.9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U.nr 180 poz. 1493 z późn. zm.) lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

Asystent rodziny, w związku z wykonywaniem swoich zadań, ma prawo do:

  • wglądu do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną, w tym: 
    - imię i nazwisko, 
    - datę urodzenia, 
    - obywatelstwo, 
    - adres miejsca zamieszkania, 
    - stan cywilny, 
    - wykształcenie, 
    - zawód, 
    - miejsce pracy, 
    - źródła dochodu, 
    - dane dotyczące warunków mieszkaniowych, 
    - dane dotyczące sytuacji prawnej oraz aktualnego miejsca pobytu dziecka, 
    - dane o rozwoju psychofizycznym dziecka; 
  • występowania do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji, w tym zawierających dane osobowe, nie-zbędnych do udzielenia pomocy rodzinie.